قمار نتانیاهو برای شعله‌ور کردن آتش جنگ در لبنان-راهبرد معاصر
ایران: هیچ اطلاعی پیش از پاسخ به رژیم صهیونیستی به آمریکا ندادیم جزئیات جدید پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی | ۹۰ درصد شلیک‌ها با موفقیت به اهداف اصابت کرده است یمن: در صورت حماقت آمریکا برای بازدارندگی آماده‌ایم حمله سایبری همزمان با حمله موشکی ایران به اسرائیل حماس حمله موشکی گسترده ایران به اراضی اشغالی را تبریک گفت انگلیس خواستار کاهش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه شد انفجار‌های مهیب در پی اصابت ده‌ها موشک به مواضع صهیونیست‌ها | تعطیلی فرودگاه تل آویو + فیلم نمایندگی ایران درباره پاسخ موشکی به اسرائیل: در صورت شرارت جدید پاسخ ویران کننده خواهد بود پنتاگون: در حمله موشکی ایران هیچ کدام از پایگاه‌های آمریکایی در منطقه هدف قرار نگرفتند گزارش رادیو اسرائیل: طی نیم ساعت ۲۰۰ موشک از ایران به اسرائیل شلیک شد بیانیه رئیس جمهور آمریکا قبل از آغاز حمله موشکی ایران ۸ شهید در جنایت جدید رژیم صهیونیستی در شهرک «بریتال» لبنان تیراندازی در تل‌آویو | هلاکت ۳ صهیونیست و زخمی شدن ۱۷ تن هشدار سفارت آمریکا به کارکنان خود در سرزمین‌های اشغالی هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه ایران در لاذقیه نشست
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

قمار نتانیاهو برای شعله‌ور کردن آتش جنگ در لبنان

هرچقدر رژیم صهیونیستی بخواهد حزب‌الله را زیر فشار قرار دهند، نیروهای مقاومت در منطقه بر میزان حملات خود علیه رژیم صهیونیستی می‌افزایند، همان گونه که در روزها اخیر شاهد کمک‌رسانی آنان به حزب‌الله بوده‌ایم.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 02
کد خبر: ۲۵۸۸۹۰

قمار نتانیاهو برای شعله‌ور کردن آتش جنگ در لبنان

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ درست یک روز بعد از هفتم اکتبر 2023 میلادی نیروهای مقاومت لبنان برای دفاع از حماس، رژیم صهیونیستی را هدف قرار دادند و بارها اعلام می‌کردند تا وقتی جنگ غزه تمام نشود، به حملات خود ادامه خواهند داد. نیروهای رژیم صهیونیستی بدون آنکه به عواقب افزایش تنش و جنگ با حزب‌الله فکر کنند، دست به ترور فرماندهان نیروهای مقاومت زدند. نیروهای حزب‌الله در جنگ های 1982 و 2006 میلادی با قدرت توانستن جلوی رژیم صهیونیستی بایستند و آنان را شکست دهند. همین موضوع سبب شد حزب‌الله در بُعد منطقه ای به شهرت خاصی دست یابد. 
 
حملات بی‌وقفه رژیم صهیونیستی به لبنان سبب استفاده تعبیر خاصی از سوی تحلیلگران نسبت به صهیونیست ها شد. عبدالباری عطوان، تحلیلگر برتر جهان عرب می‌گوید: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و ژنرال‌هایش در قمار خود قصد شعله‌ور کردن جنگ گسترده علیه لبنان دارند.
 

حزب‌الله همچنان از عمده تسلیحات و موشک‌های قدرتمند خود استفاده نکرده و پرتاب راکت‌های دوربرد حزب‌الله به شهرهایی همچون تل‌آویو و حیفا ضربات سنگینی به دشمن وارد کرده است


استفاده از واژه قمار نشان‌دهنده شکست رژیم صهیونیستی از تصمیمات نسنجیده آن است. حتی مقام های صهیونیست در سخنرانی‌هایشان توان جوابگویی به سؤالات خبرنگاران را ندارند. نخست وزیر رژیم صهیونیستی زمانی که می‌خواهد دارایی‌های نظامی را اعلام کند، جز اغراق چیزی برای گفتن ندارد.
 
در پاسخ به این سؤال که چه چیزی حزب‌الله و مردم لبنان را قوی‌تر از گذشته نشان می‌دهد، باید به چند نکته پرداخت؛ ازجمله اینکه تجهیزات و تسلیحات نظامی حزب‌الله بسیار پیچیده‌تر و قدرتمند‌تر از آخرین درگیری با دشمن یعنی سال 2006 میلادی است. حزب‌الله در آخرین حملات خود از موشک‌های کوتاه برد برکان دارای کلاهک 500 کیلوگرمی استفاده کرد و در برخی عملیات‌ها از موشک‌های هدایت‌شونده ضد تانک که دارای کلاهک‌هایی با وزن کمتر از 10 کیلوگرم هستند، بهره برده است.
 
با وجود استفاده از اینگونه موشک‌ها، حزب‌الله همچنان از عمده تسلیحات و موشک‌های قدرتمند خود استفاده نکرده و پرتاب راکت‌های دوربرد حزب‌الله به شهرهایی همچون تل‌آویو و حیفا ضربات سنگینی به دشمن وارد کرده است. در مقایسه با نیروهای دو جبهه مقاومت یعنی در لبنان و فلسطین، آنچه حزب‌الله را توانمندتر از حماس نشان می‌دهد، سطح بالاتر آموزش نیروهای حزب‌الله نسبت به حماس است.
 
نیروهای رژیم صهیونیستی نسبت به سال قبل توان کمتری برای مقابله با جبهه شمالی دارند. آنان در یک‌سال اخیر از نظر داخلی و خارجی ضعیف شده‌اند. ارتش صهیونیستی در پیش‌بینی‌هایش در اوایل جنگ با غزه، این انگیزه را به مردم خود داده ‌بود هرچه سریع‌تر در این جبهه پیروز می‌شود؛ اما آن چیزی که محقق شد تنها غوطه‌ور شدن در باتلاق ناامیدی بود. علاوه بر این، رژیم صهیونیستی در نظر و دیدگاه جامعه بین‌المللی جایگاه مناسبی ندارد. بسیاری دولت‌ها و ملت‌ها در سراسر جهان بارها در موقعیت‌های گوناگون مانند المپیک 2024 پاریس، اعتراض و نفرت خود را نسبت به این رژیم کودک‌کش به جامعه جهانی نشان داده اند.
 
در حال حاضر رژیم صهیونیستی در وضعیت مناسبی برای به سرانجام رساندن اهدافش ندارد. آن‌ها از نظر جغرافیایی در سه جبهه (نوار غزه، کرانه باختری و لبنان) درگیر جنگ هستند و این موضوع توان تصمیم‌گیری و مقابله با جبهه‌ها را از ارتش صهیونیستی می‌گیرد. در مجموع، پرهزینه بودن جنگ برای رژیم صهیونیستی موجب ایجاد نگرانی آنان شده است. در یک سال اخیر رژیم صهیونیستی از نظر سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی هزینه‌های زیادی برای خود به بار آورده است. به عنوان نمونه، طبق نمودارهای شاخص جهانی، هرچقدر میزان درآمد داخلی یک طرف جنگ کاهش یابد، به همان میزان احتمال شکستش در جبهه خارجی افزوده می‌شود.
 
آمریکایی‌ها تردید‌های بسیار زیادی نسبت به تجهیزات و توانمندی‌های رژیم صهیونیستی برای ادامه جنگ دارند. به عنوان نمونه تعدادی از سران واشنگتن بر این باورند، رژیم صهیونیستی آمادگی لازم برای پیش بردن حمله زمینی بزرگ در لبنان ندارد، زیرا بسیاری از نیروهای صهیونیست توان خود را در جنگ یک‌ساله با حماس از دست داده‌اند. با توجه به این موضوع جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: حملات هوایی رژیم صهیونیستی در لبنان هرچقدر ادامه یابد، گروه مقاومت به سرعت به بازسازی آن اقدام خواهند کرد.
 

در یک سال اخیر رژیم صهیونیستی از نظر سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی هزینه‌های زیادی برای خود به بار آورده است


درگیری‌هایی که در غرب آسیا میان محور مقاومت با حمایت ایران و رژیم صهیونیستی جریان دارد، باعث بروز نگرانی آمریکا از وضعیت نیروهایش در عراق و سوریه شده است. سنتکام در غرب آسیا دارای منافع بلند مدت استی که در صورت فراگیر شدن جنگ، باعث بروز تهدیدات در اهداف آمریکا خواهد شد.

 
بهره سخن

رژیم صهیونیستی فکر می‌کند با ترور فرماندهان حزب‌الله به نیروی مقاومت در لبنان خاتمه داده، در صورتی که این نگاه از اساس غلط است. باور به مقاومت در اراده و افکار مردم لبنان ریشه دوانده و اینگونه ترور‌ها عزم آنها را برای مقابله با دشمن قوی‌تر از پیش می‌کند. هرچقدر رژیم صهیونیستی بخواهد حزب‌الله را زیر فشار قرار دهند، نیروهای مقاومت در منطقه بر میزان حملات خود علیه رژیم صهیونیستی می‌افزایند، همان گونه که در روز‌ها اخیر شاهد کمک‌رسانی آنان به حزب‌الله بوده‌ایم. 
 
نیروهای مسلح یمن در چند روز گذشته با هدف ترور نتانیاهو، موشک بالستیک به سمت فرودگاه بن‌گورین شلیک کردند. برای مقابله با محور مقاومت، رژیم صهیونیستی از چند نظر همچون روحیه داخلی، قدرت نرم در بُعد جهانی و پیش‌برد اقتصادی دچار اخلال شده و در همین یک سال، جنگ بر میزان تولید گاز رژیم صهیونیستی اثر گذاشته است. با آغاز جنگ زمینی رژیم صهیونیستی در جبهه شمالی، احتمالاً این اقدام موجب کاهشی شدن کنترل صهیونیست ها بر موضوعات امنیتی‌ می‌شود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده